Všeobecná chirurgia a ošetrovateľstvo – vybrané kapitoly 1
Predkladané vysokoškolské skriptá sú komplexným spojením medicínskych poznatkov z chirurgickej propedeutiky s najnovšími ošetrovateľskými postupmi podľa domácich a zahraničných klinických odporúčaní. Východiskové témy sú hygienicko-epidemiologický režim na chirurgických pracoviskách, minimalizácia rizika infekcie operačnej rany, bariérový ošetrovateľský režim a izolácia pacienta pri výskyte nozokomiálnych infekcií. V nasledujúcich kapitolách sa autorka venuje problematike rán, zlomeninám, poraneniam kĺbov a popáleninám. Študent sa zoznamuje aj s pojmami perioperačná medicína, perioperačná ošetrovateľská starostlivosť, operačné riziko, kategórie chirurgických výkonov a predoperačnej starostlivosti. V rámci prípravy do klinickej praxe tu študent nachádza ošetrovateľské intervencie v predoperačnom a v pooperačnom období, minimalizáciu rizika vybraných pooperačných komplikácií. Zoznamuje sa s celkovou a lokálnou anestéziou, ošetrovateľskými intervenciami pri intubácii a extubácii, pri epidurálnej a spinálnej anestézii vrátane asistencie pri napichovaní epidurálneho a subarachnoidálneho priestoru, prípravy sterilného stolíka až po pooperačný monitoring pacienta v intenzívnej starostlivosti. Predkladané vysokoškolské skriptá sú prioritne určené pre budúce sestry. Vzhľadom k obsahu spracovania vybrané kapitoly sú určené aj pre pôrodné asistentky. Nevylučujeme ich nahliadnutie študentmi všeobecného lekárstva v rámci chirurgickej propedeutiky.
Hygienické zabezpečenie rúk v zdravotníckej starostlivosti II.
Predkladané učebné texty prezentujú problematiku hygieny rúk v klinickej praxi v širších súvislostiach. Dodržiavanie hygieny rúk podľa odporúčaných smerníc pre nemocničné prostredie zdravotníckymi pracovníkmi (ZP) je veľmi neuspokojivé. Viaceré krajiny prijali smernice hygieny rúk v zdravotníckych zariadeniach, však compliance zdravotníckych pracovníkov s hygienou rúk je veľmi nízka, a to z rôznych dôvodov. V rámci WHO multimodálnej stratégie pre zlepšenie hygieny rúk zdravotníckych pracovníkov sa odporúčajú edukačné stratégie, ktoré sú významné pre zmenu postoja na nápravu nesprávnych postupov hygieny rúk v klinickej praxi. V rámci zdravotníckych i vzdelávacích inštitúcií sa kladie dôraz na efektívne vzdelávanie v tejto problematike, ako na kľúčový faktor prevencie vzniku nemocničných infekcii.
Vysokoškolské skriptá sú určené študentom všeobecného lekárstva, ošetrovateľstva, pôrodnej asistencie, ale aj sestrám z klinickej praxe a všetkým, ktorí majú o danú problematiku hlbší záujem. Poznatky sú spracované z relevantných literárnych prameňov.
Ošetrovateľský proces pre vzdelávanie a klinickú prax
Skriptá poskytujú súhrn aktuálnych informácií zo zahraničných aj domácich publikácií k téme ošetrovateľského procesu tak, aby predovšetkým študentom ošetrovateľstva a pôrodnej asistencie pomohli v štúdiu tejto metódy a zároveň im umožnili túto metódu uplatniť v klinickej praxi. Metóda ošetrovateľského procesu sa skladá z ustáleného počtu, vzájomne prepojených, a na seba nadväzujúcich fáz: posúdenie, diagnostika, plánovanie, realizácia a hodnotenie, ktoré sa realizujú v prospech jednotlivca (rodiny, komunity). Umožňuje systémový prístup k ošetrovateľskej starostlivosti, poskytovať ošetrovateľskú starostlivosť v súlade s etickými a legislatívnymi normami a štandardami profesie, v súlade s praxou založenou na dôkazoch, s aktuálnymi kompetenciami sestier a pôrodných asistentiek, s požiadavkami klinickej praxe. Zároveň poskytuje možnosť realizovať individualizovanú, na pacienta orientovanú ošetrovateľskú starostlivosť, ktorá podporuje uspokojovanie potrieb pacienta, jeho bezpečnosť a kvalitu života. Text skrípt je rozdelený do ôsmich kapitol, ktoré sú zoradené podľa jednotlivých fáz metódy ošetrovateľského procesu. Poskytuje komplexný pohľad na túto problematiku; teoretické poznatky o metóde sú prepojené so súčasnou situáciou v klinickej praxi v Slovenskej republike. Text je obohatený o ukážky častých chýb študentov pri realizácii metódy v klinickej praxi.
Vybrané kapitoly z primárnej ošetrovateľskej starostlivosti
Primárna zdravotná starostlivosť je základnou dostupnou zdravotnou starostlivosťou, ktorá predstavuje pre klienta, rodinu a komunitu nielen prvú úroveň kontaktu so zdravotníckym systémom, ale aj dlhodobý kontinuálny prístup. Do popredia sa dostáva neustále zvyšujúcim sa výskytom civilizačných ochorení. Zahŕňa všetky aktivity zamerané na zníženie výskytu, intenzity a dôsledkov potenciálneho ochorenia alebo poškodenia zdravia príslušnej populácie v budúcnosti. Najkritickejším momentom pri postoji k zlepšovaniu zdravia je nedostatočná informovanosť širokých vrstiev obyvateľstva. Prekonať to znamená sústrediť úsilie na informovanie verejnosti o nových poznatkoch v prevencii najmä civilizačných ochorení, ovplyvnení dedičnej predispozície na určité choroby a úprave životného štýlu.
Učebný text je určený pre študentov pregraduálneho štúdia v odbore ošetrovateľstvo, špecializačného štúdia v špecializačnom odbore Ošetrovateľská starostlivosť v komunite ako aj pre sestry poskytujúce ošetrovateľskú starostlivosť, prevažne v podmienkach domácej starostlivosti a v komunitných zariadeniach.
Ošetrovateľská diagnostika – prepojenie teórie a klinickej ošetrovateľskej praxe
Učebnica je určená predovšetkým študentom odboru ošetrovateľstvo a pôrodná asistencia. Zároveň ju odporúčame aj sestrám poskytujúcim ošetrovateľskú starostlivosť, mentorkám zapojeným do profesionálnej prípravy sestier, frekventantom špecializačného štúdia, certifikačnej prípravy, akreditovaných študijných programoch sústavného vzdelávania na prehĺbenie poznatkov, tréningu zručností v problematike ošetrovateľskej diagnostiky a výberu intervencií v zhode so súčasnými poznatkami a kompetenciami sestier.
Učebnica vychádza z dlhoročných pedagogických a výskumných aktivít autorského kolektívu a tiež zo skúseností z prípravy elektronických učebníc. Použité ošetrovateľské diagnózy sú uvedené so súhlasom NANDA-International.
Veríme, že naše pedagogické dielo umožní rozšíriť prezenčnú i dištančnú formu vzdelávania v klinických predmetoch o trénovanie kritického a klinického myslenia, podporí diskusiu medzi študentmi a pedagógmi v kontexte ošetrovateľskej diagnostiky, umožní získať študentom informácie zrozumiteľnejším, atraktívnejším a ľahšie spracovateľným spôsobom.
Vybraní virtuálni pacienti v pôrodnej asistencii, 2. prepracované a doplnené vydanie
Predložená vysokoškolská učebnica je druhé, prepracované a rozšírenie vydanie. V danom diele pribudlo šesť nových, autorských virtuálnych pacientov, zameraných na pôrodnú asistenciu s prienikom do oblasti komunikácie, hygieny a výživy. Inovácia spočíva najmä v tom, že virtuálnym pacientom bol dodaný multimediálny rozmer. Pridaním hyperliniek do virtuálnych pacientov sa dosiahlo spojenie hypertextov rôznych médií a výrazne sa rozšírila obsahová ponuka jednotlivých prípadov. Študenti si môžu preštudovať aj prídavné informácie a postupy. Výrazným posunom sú aj animácie, vložené do niektorých prípadov, čím sa zvýšila atraktivita riešenia prípadov. Cieľom predloženej publikácie je prostredníctvom vytvorenia didaktických počítačových simulácií zvýšiť atraktivitu a efektivitu vzdelávacieho procesu v študijnom programe pôrodná asistencia. Veríme, že virtuálni pacienti svojím kreatívnym charakterom rozšíria možnosti štúdia pôrodnej asistencie a zábavným spôsobom zaujmú študentov interaktívnou komunikáciou. Jednotliví virtuálni pacienti sú zatiaľ ojedinelí vo vysokoškolskom vzdelávaní pôrodnej asistencie na Slovensku a znamenajú debut aj pre autorov. Všetky učebné texty sa nachádzajú vo virtuálnom prostredí, čím ide o netradičnú formu publikácie.
Multimediálna učebnica ošetrovateľských techník a zručností
Multimediálna vysokoškolská učebnica ošetrovateľských techník a zručností integruje najnovšie poznatky z oblasti metodiky ošetrovateľských činností. Ošetrovateľské techniky a postupy zahŕňajú činnosti sestry od prípravy pomôcok, cez posúdenie a komunikáciu s pacientom, až po samotnú realizáciu konkrétneho výkonu.
E-učebnica využíva metódy moderného elektronického vzdelávania – e-learning v kombinácii s tradičným prezenčným vzdelávaním. Jej cieľom je posilňovať u študenta vyšší stupeň kritického myslenia, základné kognitívne zručnosti aj bez prítomnosti pedagóga, čo umožní kreatívnejšie, flexibilnejšie a efektívnejšie učenie sa. Umožniť študentovi učiť sa z prezentovaných situácií v bezpečnom prostredí a vlastným tempom cez realistické simulácie a prax založenú na dôkazoch.
Multimediálna učebnica je určená študentom bakalárskeho študijného programu v odbore ošetrovateľstvo a poslucháčov všeobecného lekárstva, ktorí sa zoznamujú s ošetrovateľskými postupmi a technikami na predmete Základy ošetrovateľstva.
Vybrané hodnotiace a meracie techniky v ošetrovateľstve
Učebný text je určený pre pregraduálne a postgraduálne vzdelávanie študentov ošetrovateľstva, tiež pre sestry poskytujúce ošetrovateľskú starostlivosť v zdravotníckych a sociálnych zariadeniach. Hodnotiace nástroje a meracie techniky v učebnom texte boli vybraté na základe potrieb školskej dokumentácie Ústavu ošetrovateľstva JLF UK a splnenia kritérií pre ich výber (napr. validita nástroja). Text je členený na dve kapitoly. Prvá kapitola obsahuje súbor deviatich hodnotiacich nástrojov. Každý hodnotiaci nástroj obsahuje jeho stručný opis, vlastný nástroj a manuál k jeho vyplneniu, skórovaniu a následnej interpretácii. Druhú kapitolu tvorí súbor štyroch meracích techník. Každá meracia technika obsahuje jej stručný opis, vlastnú meraciu techniku a manuál k jej interpretácii. Učebný text je doplnený prehľadom domácich a zahraničných zdrojov k prezentovanej problematike.
Starostlivosť o klienta s bolesťou v domácom prostredí
Prednáška pre poslucháčov UTV.
História. Typy bolesti. Mýty o bolesti. Posúdenie bolesti - základné posúdenie, personilizácia,funkčné posúdenie,komplexné posúdenie. Stupne intenzity bolesti. Farmakologická liečba bolesti. Nefarmakologické postupy. Edukácia pacienta / rodinných príslušníkov/ opatrovateľov.
Ošetrovateľský výskum – súbor prezentácií
Súbor prezentácii tvoria podklady k prednáškam z predmetu Ošetrovateľský výskum. Snahou autorov je priblížiť študentom ošetrovateľstva možnosti a spôsoby realizácie kvantitatívneho aj kvalitatívneho výskumu v tomto odbore. Prezentácie sa zameriavajú na východiská vedeckého výskumu v ošetrovateľstve, prezentujú výskumný proces a jeho jednotlivé fázy, ponúkajú prehľad základných metód zberu empirických údajov ako aj spôsobov ich vyhodnotenia.