Sclerosis multiplex

Sclerosis multiplex je heterogénne chronické ochorenie centrálneho nervového systému, ktoré postihuje najmä mladých dospelých jedincov v produktívnom veku. Slovenská republika patrí medzi krajiny s vyššou prevalenciou ochorenia. Predložené učebné texty majú za cieľ zrozumiteľnou formou priblížiť študentom všeobecného lekárstva a nelekárskych študijných programov aktuálne poznatky z oblasti demyelinizačných ochorení. Sú určené aj pre postgraduálne vzdelávanie.Podávajú informácie o súčasných vedeckých poznatkoch o sclerosis multiplex, ktoré dovoľujú presnejšie rozdelenie ochorenia do podtypov, ako aj lepšiu diferenciálnu diagnostiku. Prináša nové pohľady na etiopatogenézu, genetické a epigenetické markery ochorenia a sumarizuje možnosti liečby. Pevne veríme, že predložené učebné texty pomôžu pri štúdiu neurológie a stanú sa tak odrazovým mostíkom pre ďalší odborný rast budúcich zdravotníckych pracovníkov.
Vybrané ochorenia nervového systému a ošetrovateľská starostlivosť

Prednáška pre poslucháčov UTV.
Cievna mozgová príhoda. Parkinsonova choroba. Skleróza multiplex. Amyotrofická laterálna skleróza.
Ošetrovateľstvo v neurológii

Predkladaná elektronická multimediálna učebnica integruje najnovšie poznatky z klinického medicínskeho odboru neurológia, zo všeobecnej i špeciálnej neurológie, o ošetrovateľskej starostlivosti poskytovanej pacientom s vybranými neurologickými ochoreniami. Ide o učebnicu, ktorá využíva metódy moderného elektronického vzdelávania – e-learning s aplikáciou informačných prostriedkov a komunikačných technológií v kombinácii s tradičným prezenčným vzdelávaním.
Cieľom učebnice okrem poskytnutia najnovších poznatkov z neurológie a neurologického ošetrovateľstva, je vytvoriť pre študentov zaujímavé prostredie pri samoštúdiu v rámci klinického predmetu Neurológia a ošetrovateľstvo, zároveň prispieť k rozvíjaniu kritického a klinického myslenia.
Význam transkraniálnej dopplerovskej sonografie v manažmente detského hydrocefalu

Detský hydrocefalus predstavuje patologický stav, pri ktorom v dôsledku nadmerného hromadenia mozgomiechového moku vzniká rozšírenie mozgových komôr a zvýšenie vnútrolebkového tlaku s negatívnym ovplyvnením funkcie a štruktúry mozgu. Cieľom drenážnych výkonov u detí s hydrocefalom je zabezpečiť alternatívnu drenáž mozgomiechového moku s následným poklesom vnútrolebkového tlaku a úpravou potenciálne reverzibilných patologických zmien. Úspešná, správne a skoro vykonaná drenážna operácia vytvára základné podmienky na dosiahnutie dobrého výsledného neurologického stavu dieťaťa – bohužiaľ, automaticky ho nezaručuje. Štandardne sa pri indikácii drenážneho výkonu zohľadňuje hlavne klinický obraz dieťaťa a výsledky pomocných zobrazovacích vyšetrení. Včlenenie transkraniálnej dopplerovskej sonografie s neinvazívnym, pri lôžku pacienta dostupným a ľahko opakovateľným, posúdením mozgovej cirkulácie prináša cenné informácie funkčného charakteru, ktoré sa úspešne uplatňujú u detí s hydrocefalom v rámci indikácie a načasovania drenážneho výkonu. Predkladaný učebný text sa zaoberá problematikou detského hydrocefalu s prehľadom etiopatofyziológie, biomechaniky vnútrolebkového priestoru a klinickej manifestácie hydrocefalu. Súčasne ponúka podrobné informácie o využití transkraniálnej dopplerovskej sonografie v manažmente dieťaťa s hydrocefalom.
Rozčlenenie textu do jednotlivých kapitol a podkapitol ponúka čitateľovi možnosť zamerať sa na informácie, ktoré sú pre neho aktuálne potrebné. Cieľom učebného textu je poskytnúť študentom pregraduálneho štúdia všeobecného lekárstva a študentom postgraduálneho štúdia nové poznatky o detskom hydrocefale, ktoré sa uplatňujú v klinickej praxi. Vzhľadom k tomu, že problematika detského hydrocefalu je medziodborová, publikácia je určená aj študentom špecializačného štúdia medicíny viacerých odborov – hlavne neurochirurgie, detskej chirurgie, pediatrie, neonatológie, neurológie a rádiológie. Som presvedčený, že publikácia bude užitočná aj pre lekárov vyššie uvedených medicínskych odborov, ktorí poskytujú zdravotnú starostlivosť deťom s hydrocefalom.