doc. Mgr. Martina Tomagová, stromkova(at)jfmed.uniba.sk

Ošetrovateľský proces pre vzdelávanie a klinickú prax

Autor: Martina Tomagová, Ivana BÓRIKOVÁ

anotačný obrázok

Skriptá poskytujú súhrn aktuálnych informácií zo zahraničných aj domácich publikácií k téme ošetrovateľského procesu tak, aby predovšetkým študentom ošetrovateľstva a pôrodnej asistencie pomohli v štúdiu tejto metódy a zároveň im umožnili túto metódu uplatniť v klinickej praxi. Metóda ošetrovateľského procesu sa skladá z ustáleného počtu, vzájomne prepojených, a na seba nadväzujúcich fáz: posúdenie, diagnostika, plánovanie, realizácia a hodnotenie, ktoré sa realizujú v prospech jednotlivca (rodiny, komunity). Umožňuje systémový prístup k ošetrovateľskej starostlivosti, poskytovať ošetrovateľskú starostlivosť v súlade s etickými a legislatívnymi normami a štandardami profesie, v súlade s praxou založenou na dôkazoch, s aktuálnymi kompetenciami sestier a pôrodných asistentiek, s požiadavkami klinickej praxe. Zároveň poskytuje možnosť realizovať individualizovanú, na pacienta orientovanú ošetrovateľskú starostlivosť, ktorá podporuje uspokojovanie potrieb pacienta, jeho bezpečnosť a kvalitu života. Text skrípt je rozdelený do ôsmich kapitol, ktoré sú zoradené podľa jednotlivých fáz metódy ošetrovateľského procesu. Poskytuje komplexný pohľad na túto problematiku; teoretické poznatky o metóde sú prepojené so súčasnou situáciou v klinickej praxi v Slovenskej republike. Text je obohatený o ukážky častých chýb študentov pri realizácii metódy v klinickej praxi.

Ošetrovateľská diagnostika – prepojenie teórie a klinickej ošetrovateľskej praxe

Autor: Martina Tomagová, Katarína Žiaková a kol.

anotačný obrázok

Učebnica je určená predovšetkým študentom odboru ošetrovateľstvo a pôrodná asistencia. Zároveň ju odporúčame aj sestrám poskytujúcim ošetrovateľskú starostlivosť, mentorkám zapojeným do profesionálnej prípravy sestier, frekventantom špecializačného štúdia, certifikačnej prípravy, akreditovaných študijných programoch sústavného vzdelávania na prehĺbenie poznatkov, tréningu zručností v problematike ošetrovateľskej diagnostiky a výberu intervencií v zhode so súčasnými poznatkami a kompetenciami sestier.
Učebnica vychádza z dlhoročných pedagogických a výskumných aktivít autorského kolektívu a tiež zo skúseností z prípravy elektronických učebníc. Použité ošetrovateľské diagnózy sú uvedené so súhlasom NANDA-International.
Veríme, že naše pedagogické dielo umožní rozšíriť prezenčnú i dištančnú formu vzdelávania v klinických predmetoch o trénovanie kritického a klinického myslenia, podporí diskusiu medzi študentmi a pedagógmi v kontexte ošetrovateľskej diagnostiky, umožní získať študentom informácie zrozumiteľnejším, atraktívnejším a ľahšie spracovateľným spôsobom.
 

Fyziológia starnutia, klinicky významné involučné zmeny v systémoch tela

Autor: Martina Tomagová

anotačný obrázok

Prednáška pre poslucháčov UTV.

Involúcia. Involučné zmeny. Kalendárny vek. Funkčný vek. Sociálny vek. Involučné zmeny v centrálnom i periférnom nervovom systéme. Involučné zmeny v kostrosvalovom systéme. Involučné zmeny na srdco-cievnom systéme. Involučné zmeny v krvi. Involučné zmeny v dýchacom systéme. Involučné zmeny v tráviacom systéme. Involučné zmeny vo vylučovacom systéme. Involučné zmeny v endokrinnom systéme. Involučné zmeny v imunitnom systéme. Involučné zmeny na koži. Involučné zmeny v zmyslovom vnímaní. Vnímanie bolesti. Involučné zmeny v udržiavaní telesnej teploty. Involučné zmeny spánku. Zdravé starnutie.

Kognitívny tréning ako súčasť zdravého starnutia

Autor: Martina Tomagová

anotačný obrázok

Prednáška pre poslucháčov UTV.

Charakteristika a význam kognitívneho tréningu v procese starnutia. Organizácia kognitívneho tréningu. Ukážky cvičení zamerané na jednotlivé kognitívne funkcie.                                                                         

Ošetrovateľský proces (teória a prax)

Autor: Martina Tomagová, Ivana Bóriková

anotačný obrázok

Učebný text je určený pre účely vzdelávania predovšetkým pre študentov ošetrovateľstva a pôrodnej asistencie, zároveň však môže slúžiť aj sestrám, pôrodným asistentkám a pedagógom. Text je rozdelený do ôsmich kapitol, ktoré sú zoradené podľa jednotlivých fáz metódy ošetrovateľského procesu. Poskytuje komplexný pohľad na problematiku, teoretické poznatky o metóde sú prepojené so súčasnou situáciou v klinickej praxi v Slovenskej republike. Text je obohatený o príklady z ošetrovateľskej praxe, prípadne poukazuje na niektoré chyby pri realizácii metódy v klinickej praxi študentmi ošetrovateľstva a pôrodnej asistencie. Ku jednotlivým kapitolám sú vypracované kontrolné otázky za účelom podpory samoštúdia. Kontrolný test umožňuje overenie vedomostí k problematike. V prílohách sú uvedené dôležité výňatky z legislatívy Slovenskej republiky (platnej k roku 2010), týkajúce sa metódy ošetrovateľského procesu a vedenia zdravotnej dokumentácie. Učebný text poskytuje prehľad domácich a zahraničných literárnych zdrojov k prezentovanej problematike.